"De huizen kwamen als paddestoelen uit de grond, en de groei hield verscheidene jaren aan. De pionier van 1849 werd slapende rijk ."
Uit: "Het Calumet Gebied en zijn eerste Kolonisten”, Harry Eenigenburg (1935)
Op het moment dat George Pullman in 1880 de Pullman Palace Car Company in de buurt vestigt, floreert Roseland. Ontwikkelaars kopen landbouwers uit voor maximaal $ 500 per acre.
Het nieuws van de welvaart bereikt Nederland tijdens een landbouwrecessie. Het resultaat is een toevloed van Friezen. Met moeite kunnen zij het dure land van Roseland verwerven.
De Pullman Car Company verandert ook de etniciteit in het gebied. De omvang en uitstraling van het bedrijf brengen Roseland tot een tijdperk van modernisering.
Rond 1880 beginnen de landbouwbedrijven te verdwijnen van de Michigan Avenue. Diverse ondernemingen vinden hier een toplocatie. In 1889 wordt Roseland ingelijfd bij Chicago.
Tussen 1880 en 1890 worden meer dan 1500 wooneenheden gebouwd. De landbouwers vonden huur innen winstgevender dan de seizoensgebonden landbouw. Pioniers Jan Ton en Jakob Kuyper werden huisbazen.